Rabu, 28 November 2012

KENCING MANIS SEMASA MENGANDUNG

PERMASALAHAN YANG MUNGKIN DIHADAPI SEKIRANYA BERISIKO PENYAKIT KENCING MANIS SEMASA MENGANDUNG.............

  • Janin menjadi besar dikenali sebagai makrosomia. Ini disebabkan oleh gula berlebihan memasuki janin dan mengarahkan tumbesaran pesat, akibatnya janin membesar dan mungkin sukar untuk dilahirkan secara normal, kejadian kelahiran tersekat terutamanya pada bahagian bahu meningkat.
  • Kejadian darah tinggi dan kehadiran protein didalam air kencing meningkat. Jika dibiarkan boleh menyebabkan sawan, kegagalan hati, dan juga buah pinggang. Ibu mengandung mungkin terpaksa melahirkan anak sebelum masanya untuk mengelakkan komplikasi dan musibah yang menyerang sistem dalaman organ. Kematian juga boleh berlaku pada janin.
  • Meningkatkan cecair likuor dikantung dimana janin berada. Ini menyebabkan saiz kandungan melebihi saiz sebenar mengikut kiraan dan menyebabka ketidakselesaan seperti kesukaran bernafas. Kelahiran mungkin berlaku sebelum sampainya penggal kematangan iaitu sebelum 38 minggu.
  • Jangkitan sistem pundi kencing. Sekiranya tidak dirawat,jangkitan di pundi kencing akan merebak ke buah pinggang.
  • Sindrom kesukaran pernafasan mungkin berlaku pada bayi. Risiko ini meningkat untuk ibu-ibu yang mempunyai kencing manis semasa mengandung lebih-lebih lagi apabila kelahiran awal sebelum tempoh terpaksa dilakukan.
  • Kematian bayi di dalam kandungan mungkin berlaku sekiranya kencing manis gagal dikawal. Ini termasuklah keguguran.
* Sumber : Utusan Malaysia, Selasa 27 November 2012

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...