Selasa, 5 Februari 2013

TUGAS-TUGAS DARAH


Darah adalah sejenis tisu cecair yang berada dalam tubuh manusia.Jumlah kuantiti isipadunya ialah lebih kurang 10 pain bagi orang dewasa.Kandungan yang terdapat di dalamnya pula ialah 45% darinya ialah pepejal yang terdiri dari sel-sel darah manakala bahan cecairnya pula sebanyak 55% yang dikenali sebagai plasma darah.

Tugas-Tugas Darah.
Terdapat sekurang-kurangnya 7 fungsi utama darah yang terdapat di dalam badan manusia sepertimana yang dihuraikan di bawah:
1. Membawa oksigen dan zat makanan ke seluruh badan.
2. Memindahkan bahan kumuh dari tisu tubuh untuk disingkir keluar karbon dioksida ke peparu,urea ke buah pinggang atau ginjal,air ke kulit tubuh,ginjal dan peparu.
3. Membawa hormon dan enzim dari satu tempat ke tempat yang lain.
4. Sel darah putih yang terdapat di dalam darah berperanan sebagai tentera untuk memulihara dan mengawal tubuh pada masa diserang oleh mana-mana kuman atau virus yang membawa penyakit.Banyak di kalangan sel-sel itu yang musnah bersama-sama dengan kuman.
5. Sel pembeku yang terdapat di dalam darah iaitu fibrinogen bertugas sebagai pelindung tempat-tempat yang luka dan mencegah tumpahan darah.
6. Pengaliran darah ke seluruh badan boleh membantu mengawal suhu badan.
7. Mengeluarkan warna normal kepada tubuh dan memecahkan sel-sel darah merah untuk mengeluarkan bahan pewarna kepada hempedu,air kencing dan najis.
Penyakit tekanan darah tinggi dan penyakit tajuk jantung(Coronary Heart Desease) sememangnya mempunyai kait-mengait antara satu sama lain.Dengan lain kata-kata,apabila seseorang itu terkena penyakit jantung,sudah tentu ia juga akan diserang oleh tekanan darah tinggi dan begitulah sebaliknya.
Pengerasan yang berlaku di arteri ataupun “Arterious Klerosis” sebenarnya mempunyai hubungkait dengan kadar kolestrol yang ada di dalam darah.
Bahaya Kolestrol.
kolestrol Penyakit Darah Tinggi Dalam Rawatan Urut TradisionalKolestrol ialah bahan lemak ataupun bahan berminyak yang membentuk sebahagian daripada dinding sel tubuh.Ianya juga merupakan blok asas bagi pembinaan hormon steroid.Sekiranya peningkatan paras kolestrol darah agak tinggi,menyebabkan ianya mudah terkumpul dalam dinding arterinya yang menyebabkan tersumbat dan tersekat bekalan darah.Inilah dia apa yang dipanggil pengerasan arteri yang boleh menyebababkan serangan jantung,strok ataupun tekanan darah tinggi. Tekanan darah tinggi boleh berlaku pada bila-bila masa ke atas seseorang apabila terjadinya pengerasan arteri,penyakit ginjal,kegemukan yang berlebihan,terlalu tinggi paras kolestrol dalam darah dan juga ketegangan saraf serta emosi yang berterusan.Tekanan darah tinggi biasanya boleh menyerang seseorang seawal-awalnya pada usia 30 tahun,selain itu faktor baka atau keturunan juga menyebabkan seseorang boleh terkena tekanan darah tinggi.

b.p set1 Penyakit Darah Tinggi Dalam Rawatan Urut TradisionalUrut Tradisional | Mengukur Tekanan Darah.

Dalam menyukat ukur tekanan darah untuk menentu samada tinggi atau rendah,doktor biasanya menggunakan sejenis alat yang dipanggil “B.P.SET”.Pemerhatian ditumpu pada tekanan jantung yang tertinggi sewaktu kemasukan darah dalam salurnadi dan ini disebut “Systolic”.Manakala yang rendah disebut “Diastolic” iaitu ukuran tekanan darah yang ada dalam salurnadi sebelum jantung berdenyut lagi.
Paras tinggi atau rendah tekanan darah seseorang boleh dilihat melalui milimiter air raksa yang menunjukkan tingginya tekanan itu.Ukuran tekanan darah normal bagi seorang dewasa ialah 120/80.Sekiranya tekanan sudah sampai ke paras 140/90,itu beerti anda sudah terkena tekanan darah tinggi.
Perlu dijelaskan bahawa semakin tinggi kadar tekanan darah,maka semakin tinggi risiko pengerasan arteri.Ini disebabkan tekanan darah yang tinggi akan menekan dan menghimpit kolestrol ke dalam dinding arteri.Dengan lain kata-kata,tekanan darah yang tinggi telah memaksa jantung bekerja kuat.Keadaan ini telah menyebabkan jantung terpaksa bekerja teruk akibatnya otot-otot jantung semakin membesar.
Pada peringkat awalnya salurnadi arteri dilihat mempunyai lubang yang agak luas,tetapi lama kelamaan ianya semakin hari semakin tertutup oleh kolestrol darah yang akhirnya menyebabkan seseorang terkena serangan sakit jantung dan tekanan darah tinggi.
kuaci2 Penyakit Darah Tinggi Dalam Rawatan Urut TradisionalMengurangkan Kolestrol Darah.
Dari penjelasan yang diberi,jelaslah kepada kita bahawa salah satu faktor utama menyebabkan seseorang boleh diserang oleh penyakit darah tinggi ialah berpunca dari tingginya paras kolestrol darah,maka langkah awalan yang perlu diambil ialah berusaha agar paras kolestrol dapat diturunkan.Untuk itu,garis panduan berikut haruslah diikuti.
1. Lebihkan memakan roti dan bijirin,buah,kacang,biji-bijian dan sayuran hijau.Kesemuanya ini,rendah kandungan lemak,tiada kolestrol dan kaya dengan serabut,vitamin dan mineral.
2. Kurangkan makanan yang tinggi kandungan lemak tepu seperti daging merah berlemak,kulit ayam,krim,keju dan mentega.
3. Kurangkan makanan yang tinggi kandungan kolestrol seperti daging,organ (perut,otak,limpa dll) serta kuning telur.
4. Elakkan makanan yang dimasakkan dengan minyak atau lemak berlebihan.Sebaik-baiknya kurangkan makanan bergoreng.Cubalah makanan yang direbus kukus atau bakar.
5. Kurangkan makanan bergaram seperti ikan kering,telur masin,sayur jeruk atau kicap.
6. Waktu tidur perlulah dijaga di mana tidur yang cukup bagi orang dewasa ialah antara 7 hingga 8 jam di waktu malam.Satu kajian yang dibuat oleh sekumpulan doktor di sebuah universiti di Holland Belanda beberapa tahun lalu mandapati bahawa tekanan darah seseorang yang tidak mendapat tidur yang cukup atau langsung tidak tidur diwaktu malam baik secara mendadak,manakala keadaan urat sarafnya dapati tegang bengkak dan berbuku-buku.
7. Hentikan terus pengambilan alkohol.
8. Kurangkan pengambilan garam.
9. Banyakkan bersenam,kerana dengan cara bersenam dan mengeluarkan peluh boleh membantu menghancurkan lemak dan kolestrol.
10. Berbekam biasanya diamalkan oleh masyarakat Melayu dalam rawatan urut tradisional dizaman silam.Ianya dilakukan apabila dirasai selalu sakit kepala,gelap mata atau terlalu tegang dan terasa berat di bahu serta tengkuk.Walau bagaimanapun,amalan berbekam dalam rawatan urut tradisional di kalangan masyarakat Melayu kini di peringkat kampung mahupun di bandar sudah hampir pupus.
Berbekam dalam rawatan urut tradisional ialah satu perbuatan di mana darah disedut keluar di sekitar kepala dengan menggunakan gelas atau botol kecil ataupun tanduk lembu.Cara-cara berbekam dalam rawatan urut tradisional adalah seperti berikut:
Cara Cara Berbekam:
bekam 22 Penyakit Darah Tinggi Dalam Rawatan Urut Tradisionali.   Rambut di belakang kepala dicukur terlebih dahulu seluas mana permukaan gelas.
ii.  Nyalakan sedikit api di dalam gelas selama 2 minit kemudian matikan api tersebut.
iii. Sebelum api di dalam gelas dimatikan,lukakan terlebih dahulu kulit kepala kepada lima,enam tempat sekadar mana boleh mengalirkan darah.
iv. Sejurus selepas api dipadamkan lekatkanlah permukaan gelas pada kulit kepala.Dalam tempoh beberapa minit sahaja darah kelihatan disedut keluar.
v.  Gelas akan tertanggal dari kepala dengan sendirinya dalam masa tak sampai 10 minit.Selepas itu sapukan kapas yang sudah dicelup dalam alkohol di tempat yang luka-luka tadi.
Biasanya,selepas berbekam seseorang akan merasai ringan di sekitar bahu,belikat,di kepala manakala penglihatannya dirasai lebih terang dan jelas.Keadaan ini akan dinikmatinya selama kira-kira lebih dari 1 tahun dan pada masa itu ia akan cuba dibekamkan sekali lagi.
Antara alat-alat berbekam ialah:
*  Satu biji gelas kecil.  *  Pisau cukur dan gunting.  * Kapas serta kain bendeg.  * Mancis Api.
11. Hentikan merokok.
Merokok sudah dikenal pasti membawa masalah dan gangguan kesihatan kepada manusia.Antaranya termasuklah gangguan ke atas sistem saraf,sistem pencernaan,sistem peredaran darah dan juga sistem pernafasan.
Bahan-Bahan Yang Ada Dalam Rokok:
smoking Penyakit Darah Tinggi Dalam Rawatan Urut Tradisionali.  Nikotin – Bahan nikotin boleh meningkatkan pengeluaran kolestrol yang akhirnya boleh menyebabkan pengerasan salur darah,menaikkan tekanan darah dan juga paras gula di dalam darah serta menambahkan denyutan jantung.
ii. Karbon monoksida – Gas karbon monoksida menyerap masuk ke dalam hemoglobin darah dan mengatasi paras oksigen menyebabkan jantung terpaksa menggandakan tugasnya untuk mendapatkan darah beroksigen yang cukup.
Sungguhpun asap rokok yang anda sedut masuk ke dalam badan mengandungi lebih dari 300 jenis bahan kimia berbahaya,namun saya kira cukuplah dengan menjelaskan 2 jenis sahaja bahan kimia yang perlu diketahui umum.
12. Banyak Bersenam.
Di sana anda akan menemui berbagai jenis senaman yang ringan-ringan yang boleh mengeluarkan peluh.Adalah lebih baik jika anda memulakan senaman dengan cara berperingkat-peringkat bermula dengan berjalan kaki,berbasikal,jogging dan diikuti dengan jenis senaman yang lebih berat.Dengan menggunakan kaedah tersebut,anda sudah berjaya mengurangkan sebanyak 20% kalori diet anda dalam sehari.Cara senaman dengan berjalan kaki sebenarnya boleh mengurangkan paras kandungan lemak di bahagian kaki,betis,paha,punggung,pinggul dan abdomen.

Urut Tradisional | Jenis-Jenis Ubatan Tradisional Untuk Penyakit Darah Tinggi.

Buah Mengkudu.
mengkudu1 Penyakit Darah Tinggi Dalam Rawatan Urut Tradisionali.   Ambillah buah mengkudu yang sudah masak,diperah dan diambil airnya.Minumlah air tersebut setiap pagi sebelum mengambil sarapan.Amalkan sehingga 1 minggu.
ii.  Amal memakan cekur merah sebesar 1/2 cm setiap hari.
iii. Ambil daun sup,tumbuk hingga ianya lumat kemudian perah dan cubalah minum airnya setiap hari.
iv. Campurkan segelas air kelapa muda dengan sedikit serbuk kopi dan sebuku garam,kacau dan minumlah sebanyak 2 kali dalam seminggu.
Rawatan urut tradisional juga teramat penting dalam merawat penyakit darah tinggi.Melalui rawatan urut tradisional,segala lemak dan kolestrol  yang menyekat salur darah akan dapat dihancurkan.Kesan daripada rawatan urut tradisional tersebut,salur darah akan menjadi bertambah lega dan kosong yang membolehkan darah dapat melaluinya dengan lancar.Tanpa rawatan urut tradisional seluruh badan,segala salur darah yang tersumbat tadi tidak akan disentuh,menyebabkan darah tersumbat sepertimana longkang yang tersumbat.Lama kelamaan,salur darah tersebut akan pecah terutamanya di bahagian leher yang mana keadaan ini orang panggil “strok”.Akan tetapi,untuk mendapatkan rawatan urut tradisional,carilah tukang urut tradisional yang berkemahiran dan berpengetahuan,kerana tukang urut tradisional seperti itu akan merawat semua salur darah di seluruh anggota badan melalui rawatan urut tradisional dengan jayanya.


urut Penyakit Darah Tinggi Dalam Rawatan Urut TradisionalSesungguhnya,jika anda memilih tukang urut tradisional yang tidak tahu apa-apa tentang rawatan urut tradisional,rawatan urut tradisional yang sedang didapati tersebut berkemungkinan akan bertukar menjadi satu tragedi di mana,semasa rawatan urut tradisional dijalankan,jika tukang urut tradisional itu tersalah mengurut di tempat yang sensitif terutamanya di bahagian leher,mungkin salur darah pesakit rawatan urut tradisional tersebut akan pecah.Hal ini akan menyebabkan kematian.Bagi penyakit darah tinggi yang serius,dapatkanlah rawatan urut tradisional dari tukang urut tradisional yang arif tentang cara rawatan urut tradisional.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...